Hoe overtuig ik mijn directie of management om van vitaliteit een prioriteit te maken?

Steeds meer HR-professionals en ook medewerkers willen werken aan de gezondheid van de medewerkers of van zichzelf. Hier lopen ze vaak tegen een manager of directie aan die het niet ziet zitten te investeren in vitaliteit. Het ontbreekt hier aan nut of noodzaak. Vaak wil een directie ook harde cijfers zien van wat een investering oplevert. Door middel van het inzetten van scans is (globaal) te meten wat investeren in vitaliteit oplevert. Deze cijfers zijn natuurlijk niet keihard. De meeste organisaties zijn namelijk constant in beweging wat het meten direct beïnvloed. Ik ben er echter van overtuigd dat het voor elke organisatie, zowel klein als groot, belangrijk is om van vitaliteit een prioriteit te maken. Daarom heb ik in deze blog een paar tips voor je welke je mee kan nemen richting je directie of management zodat ook jouw organisatie van Vitaliteit een Prioriteit maakt. 

Overtuigen

Let welvoordat je de strijd aangaat moet je echt zelf in de boodschap geloven voordat je ook iemand kan overtuigen.  Daarbij is het belangrijk dat je geloofwaardig bent, je de juiste argumenten hebt, voorbeelden uit de praktijk kan benoemen, je deskundigheid laat zien én zoals ik hierboven al aangaf je zelfbewust bent. Bereid je dus goed voor.

En dan nu een paar tips om je op weg te helpen

Tip 1 Nut & Noodzaak

Ga eerst eens op zoek naar het nut en noodzaak waarom jouw organisatie prioriteit aan vitaliteit zou moeten geven. “Zonder noodzaak geen verandering”. Deze nut en noodzaak is dadelijk bij het implementeren van vitaliteitsbeleid ook het belangrijkste om aandacht aan te schenken. Want mensen komen pas in actie wanneer ze iets wat ze belangrijk vinden in het leven niet meer kunnen doen bijvoorbeeld als gevolg van een gebrek aan vitaliteit. Ga op zoek naar een duidelijk waarom, inzicht en intrinsieke motivatie: “what’s in it for me?” 

Een voorbeeld van nut en noodzaak is als er bij een bedrijf voorzien wordt dat er een toenemende regeldruk aankomt door concurrentie en snelle technologische ontwikkelingen. Er zal dus meer gevraagd gaan worden van het personeel en men wil uiteraard niet dat mensen uit gaan vallen. In dit geval is het goed om te investeren in bewustwording en zelfregie van de medewerker om een goede balans te vinden en te behouden. 

Tip 2 Goed werkgeverschap trekt talent aan.

Als jouw organisatie bekend staat als een werkgever die investeert in het welzijn van de medewerkers trek je hiermee talent aan. Talent wordt namelijk steeds schaarser door de krapte op de arbeidsmarkt. Maar ook wettelijk gezien heeft een werkgever de verplichting te zorgen voor het stimuleren van duurzame inzetbaarheid, een goede werk-privébalans ondersteunen en een veilige werkomgeving creëren. Dit is in de basis vast gelegd in artikel 7:611 van het Burgerlijk Wetboek goed werkgever. Wil je meer lezen over hoe je als organisatie talent aantrekt? Lees dan mijn blog hierover.

Tip 3 Het kunnen zeggen als manager dat je investeert in je medewerkers

Ken je de volgende uitspraak al?

CFO vraagt aan CEO: Wat gebeurt er als we investeren in onze mensen en ze vertrekken daarna? Waarom de CEO zegt: wat gebeurt er als we niks doen en ze blijven?

Ik denk dat deze uitspraak al genoeg zegt. Het investeren in je medewerkers werkt niet alleen door in hoe aantrekkelijk je bent als werkgever maar ook in het imago van de organisatie. Ook hier geldt dus een win-win situatie. 

Tip 4 Er is niet veel geld nodig om een eerste begin te maken

Veel organisaties denken dat het investeren in vitaliteit en duurzame inzetbaarheid veel kosten met zich meebrengt. Maar wat kost het bijvoorbeeld gemiddeld:

  • Vitaliteitscoach                                                                       € 85,- per uur
  • Workshop stoppen met roken (bijv. voor 10 personen) € 750,-
  • Duurzame InzetbaarheidsindeX scan                                € 15,- per persoon
  • Fruit                                                                                         zo’n € 100,- per maand 

Tip 5 Laat de cijfers spreken 

Zoals ik al hierboven aangaf zijn er geen garanties maar onderzoeken wijzen uit dat cijfers zoals medewerkers tevredenheid stijgen en die van verzuim dalen. 

En als we het dan toch over cijfertjes hebben: een onderzoek door Harvard laat zien dat de return on investment van een werkplek- vitaliteitstraject niet minder is dan 6:1. Vitale medewerkers presteren namelijk beter, ze zijn fitter (minder ziekteverzuim) en zorgen voor betere organisatieresultaten.

Kortom, wat levert investeren in vitaliteit op?

  • Minder (ziekte)verzuim 
  • Betrokken medewerkers 
  • Beter in kunnen spelen op personeelsverloop 
  • Meer energie en plezier 
  • Productieve medewerkers met meer draagkracht 
  • Beter imago 
  • Besparing van kosten; iedere geïnvesteerde euro in vitaliteit en inzetbaarheid levert drie tot zes euro op.

Welke directeur of manager kan hier nu nog nee tegen zeggen.

Mocht je nog andere ideeën of goede tips hebben? Deze zijn altijd meer dan welkom om samen Werkend Nederland nog Vitaler te maken. Veel succes met je missie om van vitaliteit een prioriteit te maken. En mocht je hulp of ondersteuning nodig hebben? Laat het me weten en neemcontactmet me op. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *