Hoe voorkom je meteen weer werkdruk na de vakantie?

Hopelijk hebben jullie net zo’n heerlijk rustige zomervakantie gehad als ik zonder last te hebben gehad iets te missen? Oftewel FOMO (als je wil weten wat FOMO is lees dan hiermijn blog voor Vitalogisch). Maar voordat je het weet zit ook jij weer tot aan je nek in het werk en ervaar je weer de druk van het werk. Maar hoe voorkom je nu dat je dadelijk weer gebukt gaat onder de werkdruk? Of erger nog, net als ik enkele jaren geleden, zelfs in een burn-out terecht komt. 

Timemanagement

Er zijn veel verschillende manieren om werkdruk te voorkomen. In een van mijn eerder blogs schreef ik al over het nut van het regelmatig doen van yoga en meditatieoefeningenop het werk. Maar ook timemanagement is nodig om werkstress te verminderen. Nu is timemanagement echt zo’n woord waar bij veel mensen de nekharen van rechtop gaan staan. Maar helaas het is toch echt noodzakelijk om er aandacht aan te schenken. Ik weet dat iedereen het druk heeft en ook werkdruk nu eenmaal een gegeven is bij veel medewerkers. Maar toch kan je door middel van het inzetten van de juiste tools de druk verlagen en ook nog effectiever en creatiever worden in je werk.

Hoe werkt dat dan?

Een van de tools om effectief gebruik te maken van je tijd is de pomodore techniek. Deze techniek is een onderdeel van een effectief timemanagement en maakt ook gebruik van pauzes en gaat zelfs nog verder. Deze techniek is eind jaren tachtig ontwikkeld door Francesco Cirilloen maakt gebruik van de ouderwetse kookwekker. Francesco had tijdens zijn werk last van verstoringen en continue afleiding en kwam maar niet door zijn werk heen. Hij was het zo beu dat hij een kookwekker pakte (toevallig een tomaat) en zette hem op 25 minuten met de boodschap dat hij in deze tijd niet gestoord wilde worden. Hij merkte dat hij er veel effectiever van ging werken omdat hij gebruik maakte van deze 25 minuten om een taak af te werken en hij werd daarbij ook niet meer afgeleid. Nu zijn niet alle taken in 25 minuten af te werken dus zal je soms meerder rondes nodig hebben. Maar het hebben van een pauze van 5 minuten na elke 25 minuten maakt ook nog eens dat je je brein weer even rust geeft om daarna vol focus weer verder te gaan. Het klinkt misschien tegenstrijdig maar meer pauze levert toch echt betere resultaten.  

Afbeeldingsresultaat voor kookwekker tomaat

Voordelen van de pomodore techniek

Behalve dat het je even rust geeft zorgt zijn er nog veel meer voordelen aan deze techniek:

  • Meer focus op je taak
  • Meer overzicht in je taken
  • Je wordt je meer bewust in je keuzes
  • Beter inzicht 
  • Minder spierspanning
  • Het houdt je energielevel op peil
  • Makkelijk en gratis

Wat heb je nodig?

Je hoeft niet meteen naar de blokker te rennen voor een kookwekker want tegenwoordig heeft zo’n beetje elke telefoon hier wel een app voor (zoals deze bijvoorbeeld voor de iPhone).

Vervolgens begin je je dag met het inplannen van je taken. Begin hierbij bij de grotere of ingewikkeldere taken. En mocht je voor een taak meer dan 25 minuten nodig hebben, houdt dan rekening met meerdererondes En mocht je taken hebben die juist korter zijn dan 25 minuten bundel deze dan samen. Plan na elke 4 rondes een ronde van 25 minuten pauze is. Hierin kun je bijvoorbeeld even een rondje gaan lopen of een korte powernap doen. Bedenk daarna ook wat je zou willen doen in de 5 minuten rust tussen elke ronde. Let er wel op dat het dingen zijn waar je ontspanning uit haalt. Start vervolgens je timer en begin met je lijst. 

En als laatste heb ik nog één tip voor jullie die ik laatst van een collega Vitaloog kreeg.

Vraag bij elke taak jezelf het volgende af:

  • MOET ik dit doen? (Draagt het bij aan mijn doel en moet ik het nu doen?)
  • Moet IK dit doen? (Ben ik de meest geschikte persoon en kan ik het delegeren?)
  • Moet ik DIT doen? (Kan het op een effectievere of andere manier?)Zo niet dan vooral niet doen, later doen of delegeren. 

Deze techniek is een van de vele tools die je kan inzetten voor een goed timemanagement. Wil je hier meer over weten? Samen met een collega Vitaloog geef ik team-trainingen waarin we hier verder op ingaan met als doel dat iedere medewerker aan het eind van elke werkdag fit en vitaal naar huis gaat. Klik hiervoor mijn contactgegevens. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *