Hoe trek ik als organisatie talent aan?

Hoe trek ik als organisatie talent aan?

Deze vraag hoor ik regelmatig voorbij komen. Hopelijk zorgt deze blog  voor inspiratie en de richting op het geven van het antwoord op deze vraag.

Er wordt bij bedrijven enorm veel tijd, en dus geld,  gestoken in het aantrekken van talent. De vraag naar talent is afgelopen jaren door de snel aantrekkende economie sterk toegenomen. En aan de andere kant is daar ook nog een vraag naar professionals op de steeds krappere arbeidsmarkt waar branches zoals zorg en ICT echt een probleem aan zien komen.

 

Wat is dan talent?

De betekenis van talent heeft volgens het woordenboekmeerdere betekenissen. ‘talent. het talent zelfst.naamw.Uitspraak: [taˈlɛnt] Verbuigingen: talent. en (meerv.)  1) Aangeboren aanleg 2) Aangeboren begaafdheid 3) Aangeboren gave 4) Aangeboren geschiktheid 5) Aangeboren vernuft 6) Aanleg 7) Aanleg van nature 8) Begaafdheid 9) Bekwaamheid 10) Bekwaamheid tot iets 11) Bijzondere aanleg 12) Capaciteit 13) Een natuurlijke begaafdheid.’

Talent is volgens mij het vermogen om uit te blinken in je vaardigheden. Talent is wat je bent. Dat vermogen is niet alleen aangeboren, het is ook een zaak van oefening én doorzettingsvermogen. 

 

Waarom is het belangrijk aandacht aan talent te geven?

Voordat ik verder ga met de hoofdvraag wil ik eerst even inzoomen waarom je aandacht zou moeten geven aan iemands talenten. Mensen functioneren namelijk het beste en leren het snelste als ze werk doen dat dicht bij hun talenten ligt. Dit is namelijk wat in hun natuur ligt en gaat ze makkelijk af, het kost minder energie. En je energie kun je op een dag natuurlijk maar een keer uitgeven. Dus als je mensen zoveel mogelijk laat werken vanuit hun talenten vergroot je de kans op succes voor zowel de medewerker als ook de organisatie. Om talent te laten groeien heeft het echter wel aandacht nodig.

 

Wat heb je te bieden als organisatie?

Je wil als organisatie de beste resultaten maar wel met medewerkers die het naar hun zin hebben op het werk. Arbeidsvoorwaarden spelen hier een rol hier bij maar als een organisatie de mogelijkheid biedt om potentie te ontwikkelen is de kans veel groter dat mensen willen blijven. Dit kan betekenen dat ze groeien naar een andere functie of juist in je eigen functie verder ontwikkelen. Je geeft aandacht aan het talent van je medewerker! Bedrijven die inzicht hebben in het talent van hun medewerkers kunnen deze efficiënter inzetten en gerichter investeren in de ontwikkeling van de medewerker. Ook kun je zorgen dat er een effectievere werkverdeling komt in teams op basis van ieders talent. Door als organisatie dus aandacht te schenken aan talent en dit als leidraad te gebruiken in de gesprekscyclus, investeer je veel gerichter in je medewerker. En de medewerker zal zich gewaardeerd voelen als erin ze geïnvesteerd wordt. Hun bevlogenheid zal toenemen en ze zullen daardoor de organisatie niet snel verlaten. Mochten ze je dan toch verlaten, dan draagt het bij aan een goed imago als werkgever en trek je makkelijker nieuw talent aan. Aha.. hier zit dus in mijn ogen het antwoord op de hoofdvraag.

 

Hoe werkt talentmanagement in de praktijk?

Het juist inzetten van talentmanagement (als onderdeell van talentmanagement) is in praktijk nog niet zo simpel als het lijkt. Waar het bij veel bedrijven mis gaat is dat leidinggevende niet weten hoe om te gaan met talentmanagement en de “lijn” het lastig vindt om medewerkers in hokjes te plaatsen. Ook zijn er veel misverstanden over talent zoals: iemand met talent kan alles, als je talent hebt hoef je niet je best te doen, wanneer iemand in zijn kracht staat komt de rest vanzelf..

Naast het in kaart brengen van talent als onderdeel van een strategisch talentmanagement zijn er in mijn ogen nog twee essentiële aandachtspunten. Ten eerste is de motivatie van de medewerkers cruciaal. Wat is iemands drive? ‘What makes you tick’. Hier komen iemands drijfveren om de hoekkijken. Over drijfveren is nog zoveel meer te vertellen, maar daar zal ik nu niet verder op inzoomen. Het tweede punt is investeren. Medewerkers geven hun talent, tijd en vrijheid aan een organisatie in bruikleen maar het moet de organisatie uiteindelijk ook wel wat opleveren. Dus als organisaties willen investeren in hun medewerkers als hun grootste kapitaal en ook zien als mens met een kloppend hart en een vitale ziel dan zal het voor beide een win-win situatie opleveren. Een tevreden medewerker kan groeien tot een ambassadeur voor je organisatie en zal dit ook uitdragen naar buiten toe.

 

Wat als je alleen focust op talenten aantrekken?

Organisaties die alleen aandacht schenken aan het aantrekken van talent door een duur recruitment bureau in te schakelen of de meest mooie beloftes doen aan potentiele medewerkers zullen uiteindelijk de kat in de zak aantreffen. Medewerkers zullen net zo snel weer vertrekken en zullen zich helaas niet heel positief uitlaten over je organisatie . Dus zolang je geen aandacht schenkt aan je interne organisatie zal talent ook ze weer weg zijn.

 

Dus hoe trek ik talent aan als organisatie?

Mijn conclusie is dan ook dat het niet een kwestie is van talent aantrekken. Het is investeren en oog hebben voor het talent dat je al in huis hebt en dit uit te dragen op de arbeidsmarkt waardoor je talent aantrekt maar ook zeker behoudt. En zie het vertrekken van een talent ook als groot compliment, je hebt ze zo laten ontwikkelen dat ze toe zijn aan een volgende stap. En soms is het daarvoor nodig om naar een andere organisatie te gaan. Ze zijn dan wel je ambassadeur!

Deze blog ging over aandacht voor talent maar om écht bevlogen medewerkers te krijgen zijn er behalve aandacht voor talent nog twee onderdelen die hier een rol inspelen. Hier zal ik je in een volgende blog in meenemen.

Heb je vragen of hulp nodig bij het opzetten van talentmanagement? Ik kom graag een keer een kopje koffiedrinken om van gedachten te wisselen om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen( win-winJ).

 

 

CFO asks CEO: “What happens if we invest in developing our people and then the leave us?”

CEO: “ What happens if we don’t, and they stay?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *