Meer groen in je leven

Wist je dat een groene omgeving je concentratie verhoogt en het zelfs de kans op diabetes 2 en hart- en vaatziekte verlaagt? 

Een onderzoeksteam in Engeland van de East Anglia Universiteit heeft data verzameld van 140 onderzoeken naar de gezondsheidsvoordelen van de natuur voor ons als mens. Het onderzoeksteam vergeleek de gezondheidstoestand van enerzijds mensen die weinig toegang hadden tot groene ruimtes en anderzijds mensen die vaak tijd in de natuur door konden brengen. De conclusie was dat tijd doorbrengen in de natuur zaken zoals stress, angst en depressie bij mensen aanzienlijk vermindert. Het blijkt dat verblijf in de natuur het stress hormoon cortisol aanzienlijk doet dalen. Het is alom bekend dat cortisol een hormoon is die bij een te hoge waarde een enorme schade kan aanrichten in je lichaam. Het breekt namelijk o.a. tryptofaan af waardoor een tekort aan serotonine (gelukshormoon) en melatonine (slaaphormoon) kan ontstaan. 

Maar hoe zorg je ervoor dat er meer natuur in jouw leven komt als je in de stad woont en dagelijks je tijd doorbrengt in een grijze kantoortuin?

4 Tips voor meer groen in jouw leven

  1. Trek regelmatig de natuur in (inkoppertje)

Ga naar een bos, ga bootje varen of kijk waar er in Nederland activiteiten georganiseerd worden om de natuur in te trekken en deze te ervaren. Ook heel leuk om met je kinderen te doen en ze meer bij te brengen over onze mooie natuur. 

  1. Tegel eruit, plantje erin

Hiermee creëer je je eigen groene omgeving in je achtertuin. Je helpt daarmee ook nog eens ons klimaat (beter doorlaten regenwater, betere leefomgeving vogels/vlinders en andere insecten). Dit kan ook al op je balkon door het plaatsen van wat plantenbakken of een mini-moestuintje. Dan heb je meteen verse groenten en kruiden in huis. Of als je geen mogelijkheid hebt voor meer groen op je balkon dan is misschien een volkstuintje een leuk alternatief voor je. 

  1. Wandelen tussen de middag het liefst in het groen 

Woon en werk je in een stedelijke omgeving zoek dan het park op. Uit een van de onderzoeken bleek dat mensen die zonder natuur leven een stuk minder vitaal zijn dan mensen die vaak in de natuur te vinden zijn. Dus niet alleen buiten zijn speelt een rol, ook buiten zijn in de natuur is belangrijk. 

  1. Plaats meer planten in huis en op kantoor

Planten zorgen namelijk voor een luchtzuivering. Maar ook voor meer concentratie, ze zijn stress verlagend en verhogen het gevoel van welzijn. Plaats je een plant op je slaapkamer dan zorgt het niet alleen voor dat je je kamer opfleurt maar je slaapt er ook nog beter van.

De meest luchtzuiverende planten zijn: calanthea, pannenkoekenplant, drakenbloedboom, krulvaren en de ouderwetse (maar sinds kort weer hippe) vrouwentong.

Het plaatsen van planten op kantoor zorgt o.a. voor meer energie en het verlaagt de werkstress. Er zijn veel bedrijven die je kunnen helpen bij het plaatsen van functionele en mooie beplanting op kantoor zoals gronn.eu. Groene wanden kun je nu ook perfect gebruiken om een werkplekafscheiding te creëren

Challenge

Wil jij ook meer de natuur in? Ik daag je uit om net zoals ze in Engeland, waar ze in juni de 30 days wild challenge* hebben, om in juni elke dag de natuur even op te zoeken. Iedereen kan mee doen van klein naar groot. Ga lekker wandelen, fietsen, op zoek naar insecten of lekker buiten picknicken in het park. Ik ben ervan overtuigd dat ook jij hiermee meer gezondheid en geluk gaat ervaren. 

*De 30 days wild challenge is een initiatief de Wildlife Trust om mensen in contact te brengen met de lokale natuur en ze te inspireren meer naar buiten de natuur in te trekken.  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *