Goede voornemens

Goede voornemens

In januari starten weer veel mensen met hele mooie en goede voornemens. 

De meest populaire goede voornemens zijn: stoppen met roken, meer sporten en meer met vrienden doen. En met  stip op nummer 1 staat afvallen. Helaas sneuvelen deze goede voornemens nog voor de 66ste dag. 

Waarom dan 66 dagen?

Het duurt volgens een Brits onderzoek gemiddeld 66 dagen om een verandering door te voeren. Het schijnt dat je deze tijd nodig hebt om een automatische handeling die opgeslagen liggen in je hersenen te wijzigen.  Deze automatische handelingen kunnen o.a. zijn: Vroeger opstaan, meer water drinken, meer bewegen, minder alcohol drinken, meer lezen, vaker opruimen, minder snoepen, meer mediteren, vriendelijker zijn, minder geld uitgeven. Automatisme is gedrag zonder dat je er bij na hoeft te denken. Hoe groter of lastiger de verandering des te langer het duurt.  Om een verandering te doen slagen is het verstandig om zin min mogelijk dagen te verzaken en de verandering niet te groot te maken.

10 Tips 

Hierbij mijn 10 tips om je goede voornemens te doen slagen:

  • Zorg ervoor dat je weet waarom je wil veranderen

Maak een lijstje met plussen en minnen waarom je wil veranderen. Heb je meer minnen dan plussen dan is het verstandig een ander goed voornemen te kiezen. 

  • Houd de verandering dicht bij jezelf 

Hoe dichter we bij onszelf blijven, des te gelukkiger we ons voelen. Hoe verder we ons laten verleiden tot gedrag dat niet bij ons past, des te minder gelukkig we ons dus voelen.

  • Zorg ervoor dat je verandering niet te groot is

Wanneer de verandering te groot of teveel omvattend is, is het lastiger je doel helder te houden. 

  • Plan je verandering goed in

De traditie zegt ons dat we op 1 januari een verandering moeten doorvoeren. Maar is dat wel de beste tijd van het jaar? Het schijnt zelfs dat het makkelijker is om in augustus, na de vakantie, een verandering door te voeren. Zorg er in ieder geval voor dat je een verandering vooral niet inplantin een periode vol met stress. 

  • Informeer mensen om je heen van je doelen 

Uit onderzoek blijkt dat vooral vrouwen baat hebben bij het informeren van de omgeving om niet terug te vallen in het oude gedrag.

  • Zorg ervoor dat je goed slaapt 

Slaaptekort is namelijk funest voor je wilskracht. Volgens medici verstoort slaaptekort de werking van de prefrontale cortex. De prefrontale cortex is een gebied van de hersenen die heel belangrijk is voor het gedrag dat je vertoont.

  • Houd je voortgang bij

Een manier om jezelf op positieve manier te stimuleren je voornemens te realiseren is door je voortgang bij te houden. Dit is een constante herinneringen aan hoe jij ervoor staat en wat je nog moet doen.

  • Beloon je zelf ook tussentijds (maak er een feestje van)

Geef jezelf regelmatig een compliment en beloon jezelf met iets waardoor je extra gemotiveerd blijft. Let er wel op dat de beloning je niet van je goede voornemen afhoudt zoals een lekkere big-mac als je wil afvallen.

  • Herinner jezelf telkens aan de voordelen en visualiseer je je leven met deze nieuwe gewoonte

Je creëert alles twee keer, eenmaal in gedachten en een keer in de realiteit. Je ziet en voelt je doel alsof het echt is. Daarna hoef je alleen nog richting het doel te bewegen en jezelf eraan op te trekken.

  • Houd vol en blijf proberen ook als het even tegenzit

Iedereen heeft wel eens een mindere dag of dat het een keer niet lukt. Maar blijf niet bij de pakken neerzitten maar pak je goede voornemen weer op en geloof dat jij het ook kan!

En  vergeet niet:

A goal without a plan is just a wish (Antoine de Saint-Exupery)

Wat zijn jouw goede voornemens voor het komende jaar? Mijn goede voornemen voor 2020 is meer genieten van het moment.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *