Waarom slaap je slecht rond volle maan?

Elke maand vraag ik me dit weer af als ik een paar nachten achter elkaar wat minder goed slaap. En het gekke is, mensen om mij heen hebben hetzelfde. Heeft de volle maan invloed op onze slaap? Dus ben ik deze keer op onderzoek uit gegaan om die vraag de volgende keer te kunnen beantwoorden. 

Op onderzoek uit

Er zijn enorm veel onderzoeken gedaan naar het effect op onze slaap van de volle maan. Uit onderzoek van de universiteit van Basel in 2013 komt voort dat de maan invloed op onze slaap zou hebben. Het zou langer duren voordat je in slaap valt, je nacht is korter en het melatonineproductie zou lager liggen (hormoon dat ervoor zorgt dat we ’s-avonds moe worden). Maar er zijn ook onderzoeken die het tegenovergestelde aangeven. Onderzoekers van het Nijmeegse Donders Instituut zeggen dat we juist slechter slapen bij nieuwe maan, wanneer alleen de schaduwkant van de maan is waar te nemen. De wetenschap twijfelt hier dus ook nog over.

De maan, de sterren en de zon

En toch ervaren veel mensen een paar dagen voor en een paar dagen na de volle maan een onrustige nacht. Een andere verklaring (minder wetenschappelijke) zou kunnen zijn dat tijdens een volle maan de (vrouwelijke) maan en de (mannelijke) zon volgens de astrologie in tegenoverstelde positie staan. Hierdoor zou je een worsteling ervaren tussen je gevoel en je verstand. Je emoties worden naar boven gehaald en je zit vol met energie wat het weer lastiger maakt om in slaap te komen. Maar de maan beïnvloedt ook het water op aarde. Er is namelijk ook nog eb en vloed die door de maan ontstaat. Toevallig bestaan wij als mens ook grotendeels uit water. Zou dat er dan mee te maken kunnen hebben? 

Conclusie

Al met al heb ik in mijn zoektocht nog steeds niet het antwoord op de vraag waarom wij zo slecht slapen rond volle maan. Misschien is het ook niet interessant om hierop een antwoord te hebben. Waarom willen we dit weer rationaliseren met ons hoofd. Laten we nu eens gaan voelen en erkennen dat we wel eens wat minder slapen. En als dat nu rond volle maan is, oké dan is dat rond volle of misschien toch met nieuw maan. Belangrijker is denk ik de vraag, wat heb je nodig om beter te slapen en te voelen wat je lichaam nodig heeft.

Wat kan je wel doen? 

Tip 1 Omarm je onrust

Probeer er niet tegen te vechten maar omarm het. Probeer het gevoel over je heen te laten komen. 

Tip 2 Geef je zelf de rust en ga op tijd naar bed

Probeer wat vroeger naar bed te gaan zodat je geen stress krijgt dat je vannacht wat minder slaapt.

Tip 3 Probeer een slaapmeditatie

Van een slaapmeditatie word je rustiger en wordt je geest en lichaam kalm. Via youtube zijn er legio slaapmeditaties te vinden. Ook zijn er veel goede apps die je op je telefoon kan installeren zoals meditation moment van Michael Pilarczyk 

Ga op zoek naar een meditatie met een stem die bij je past en waarbij je je kan ontspannen. 

Tip 4 Schrijf het op

Door ’s-avonds voor het slapen gaan van je af te schrijven maar ook zeker op te schrijven waar je die dag dankbaar voor bent, creëer je rust in je hoofd. Zorg dat je met een positief gevoel je dag kan afsluiten.

Tip 5 Doe een paar ademhalingsoefening voor het slapen gaan

Door bewust een ademhalingsoefening te doen geef je je lichaam geen kans te gaan piekeren. En daarbij zorgt het ook voor ontspanning. Wil je een voorbeeld van een ademhalingsoefening? Klik dan hier.  

Goed slapen is voor mij een onderdeel van een vitale leefstijl. Als je niet goed slaapt heb je ook geen energie om overdag goed voor jezelf te zorgen en zo blijf je in een vicieuze cirkel hangen. Daarbij zorgt je slaap ook voor een fysiek en emotioneel herstel. Ik wens je met bovenstaande tips deze volle maan hele fijne nachten toe. Slaap lekker!

Heb je nog vragen of wil je meer weten hoe jij je leefstijl kan aanpassen om goed voor jezelf zorgen? Of wil je je medewerkers een leuke, leerzame en actieve workshop aanbieden over vitaliteit? Neem dan contact met me op via deze link.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *