Eten wat de pot schaft voor pubers

In een eerdere blog schreef ik al waarom goede voeding voor kinderen zo belangrijk is en dat het belangrijk is om je kinderen mee te laten eten wat de pot schaft. Goed voorbeeld doet tenslotte volgen! Maar iedereen met puber(s) in huis weet natuurlijk hoe moeilijk dát is.

Hoe krijg je je puber aan gezonde voeding?

Om jullie daar een goed antwoord op te kunnen geven, heb ik mijn eigen (puber) kinderen deze vraag gesteld want zij hebben aan levende lijven ondervonden hoe het is om over te schakelen naar een gezonder eetpatroon. Het grappige was dat ze allebei heel anders reageerde op mijn vraag. De een begon meteen wat dingen op te noemen wat zij ervaren heeft. De andere die vroeg: “Heb je daar nu een antwoord op nodig? Heb daar nu even geen zin in”.  Zo zie je maar dat elk kind is anders en zal anders reageren. Mijn eerste tip is dan ook: kijk goed naar je eigen kind en kijk wat bij hem of haar werk.

Tips van pubers zelf

Het eerste wat genoemd werd is dat ze het fijn vonden dat gezonde dingen lekker werden gemaakt. Dit kan door het te combineren met voedsel wat ze lekker vinden. Een voorbeeld die mij dochter noemde was de avondmaaltijd die ik in het begin vaak op het programma had staan. Dit was zilvervliesrijst met kipfilet en roerbakgroenten. Dit vond ze echt niet lekker (saai.. ). Door hier een kleine aanpassing in aan te brengen, doormiddel van het maken van een groene curry van de kipfilet en roerbakgroenten, vond ze het wel lekker.  

Wat bij beide ook naar boven kwam, was de 80/20 regel aanhouden zodat ze af en toe ook heerlijk konden zondigen. Een extra tip die ik je hierbij kan geven, deze heb ik geleerd van Chantal Linders van Greenhabit, is dat als je zondigt je dit ook doet met voeding die je minimaal een 8 geeft. Als voorbeeld: stel je bent op een verjaardag en de schaaltjes met noten staan al op tafel en je pakt er een paar handjes van. Maar nootjes zijn voor jou een 6. Op het moment dat ze dan langs komen voor een stukje taart, die voor jou een 9 is, sla je toch af omdat je je al tegoed had gedaan aan de nootjes.  Kies dus bewust voor een 8 of hoger en geniet ervan.

Verder vonden ze het allebei een pre dat we ze (vaak) laten mee beslissen wat ze aankomende week gaan eten. Ik maak namelijk elke week een weekschema, voor de boodschap, waarop staat wat we welke avond eten. Ze beslissen dan niet voor alle avonden, maar ik haal wel op waar ze die week zo al zin in hebben.

En als laatste vonden ze het ook fijn dat we ze hebben uitgelegd wat gezonde voeding precies is. Hierdoor beseffen ze wat gezonde voeding is en wat het met je doet. De oudste gaf daarbij aan dat ze zich nu ook echt fitter voelt. 

Nog wat laatste tips van mij:

Zoals ik ook al in mijn vorige blog schreef schakel niet te snel over. Probeer de overgang in kleine stapjes op te bouwen en laat ze ook langzaam wennen aan bepaalde smaken en structuren van voeding. En probeer dit ook regelmatig aan te bieden. 

Pols ook regelmatig bij ze wat ze lekker vinden en probeer daarom heen je maaltijd te bereiden. Hierdoor zal je minder de reacties krijgen zoals: “Mam, dat lust ik toch helemaal niet”. Laat ze ook in elke voedingsgroep iets aangeven wat ze echt niet lusten en probeer hier zoveel mogelijk rekening mee te houden. Zelf laten aangeven wat ze lekker vinden.

En als laatst tip probeer niks te verbieden anders wordt het vaak wel stiekem gedaan. Ze gaan toch wel een keer naar de supermarkt of de (helaas nog niet overal gezonde) school- en sportkantine. 

Recepten met gezonde en lekker maaltijden

Gelukkig kun je tegenwoordig via internet en social media een hoop lekker recepten vinden. Maar om je alvast op weg te helpen heb ik een paar recepten voor je op mijn site geplaats. 

Via de volgende links kom je bij recepten die er bij onze kids in ieder geval in gaan als zoete broodjes:

Frisse quinoa salade 

Zoete aardappelschotel 

Tomaat notentaart 

Bananenbrood 

Havermoutreep 

Homemade granola 

Veel succes maar ook zeker plezier om samen met je gezin je eetgewoontes eens onder de loep te nemen en samen op zoek te gaan naar een gezonde leefstijl Mocht je daarbij hulp nodig hebben, neem dan contact met me op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *