Wat is bevlogenheid nu precies?

In een vorige blog over het aantrekken van talent gaf ik al aan dat talentmanagement een van de pijlers is voor bevlogenheid. In deze blog neem ik je mee in bevlogenheid en wat dit voor jou persoonlijk of voor je organisatie kan betekenen. 

Want hoe fijn is het om al fluitend naar je werk te gaan en ook weer fluitend naar huis te gaan? En als werkgever ben je toch ook super blij als je zulke medewerkers in dienst hebt. De cijfers liegen er niet om wat bevlogenheid kan bijdragen. Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat die bevlogenheid geen cadeautje is wat je zomaar bij een pakje boter krijgt. Maar ik weet wel dat het mogelijk is de stap te maken naar bevlogenheid. Echter is voor iedereen of voor elke organisatie de stap naar bevlogenheid anders (maatwerk). Want ieder mens is namelijk uniek. En unieke mensen maken het verschil. 

Wat is bevlogenheid? 

Het begrip bevlogenheid (“engagement”) is het tegenovergestelde van burn-out (“opgebrand”). Daarbij is bevlogenheid de positieve pool en burn-out de negatieve pool van werkgerelateerd werkbevinden. Bevlogenheid staat daarbij in relatie met energie, betrokkenheid en competentie (de drie pijlers) en burn-out staat in termen uitgedrukt voor uitputting, distantie en een ervaren gebrek aan competentie op het werk. (Bron: Ubes W. Schaufeli).

Maar een tevreden (betrokken) medewerker betekend nog niet dat een medewerker bevlogen is.  Betrokken medewerkers zijn namelijk verbonden met een organisatie. Ze vinden hun werkgever leuk. Maar bevlogen medewerkers halen het beste uit zichzelf. Ze vinden hun werk leuk! 

De werkhouding van een bevlogen medewerker kun je herkennen uit de volgende drie elementen: 

  • Vitaliteit: je voelt je energiek, sterk en veerkrachtig. 
  • Toewijding: je voelt je betrokken, je bent enthousiast, je doet zinvol werk en bent er trots op. 
  • Absorptie: je gaat helemaal op in je werk, je wordt er als het ware door opgezogen, je kunt je goed concentreren en je vindt je werk uitdagend. 

Bevlogenheid is echter wel wat anders dan werkverslaving. Bij werkverslaving wordt willen werken, móeten werken. Bij bevlogenheid kun je best moe zijn van je werk maar je bent niet uitgeput. Dat is bij werkverslaving wel anders. Deze mensen hebben dan ook een grotere kans op een burn-out. Maar ook verveling draagt niet bij aan bevlogenheid. Als je te weinig prikkels krijgt of je geen uitdaging meer hebt dan heb je juist kans op een bore-out.

16% van de werknemers voelt zich een paar keer per week tot dagelijks bevlogen. (W. Schaufeli)

Wat is er nodig om bevlogen te zijn?

Om te zien wat er dan bijdraagt aan bevlogenheid kijken we eerst naar wat de hoofdoorzaken zijn van een burn-out? Hierin zijn 4 categorieën werkstressoren (taakeisen van je werk) te benoemen die hieraan bijdragen: 

1. Inhoud van je werk

2. De arbeidsomstandigheden

4. De sociale verhoudingen

3. De arbeidsvoorwaarden

Volgens de vele onderzoeken en het job-resources-demand model (JRD) zorgt niet het wegnemen van die werkstressoren maar het promoten van de energiebronnen juist voor bevlogenheid. Taakeisen zijn ook niet altijd weg te nemen zoals een hoge tijdsdruk bij een naderende deadline. Daar waar de taakeisen energie kosten leveren deze energiebronnen juist energie op.  Dus als je zorgt dat er voldoende energiebronnen tegen over de taakeisen staan, zorg je voor een positieve balans waardoor je beter met stress om kan gaan. Deze energiebronnen zijn bijvoorbeeld steun en gezelligheid van je collega’s, positieve en constructieve feedback, de mogelijkheid om je mogen ontwikkelen en de vrijheid om zelf te bepalen hoe je je werk invult. Deze laatste bepaalt zelfs voor 44% je stressgevoelens als deze niet in balans is. 

Zoals je misschien al op valt liggen deze energiebronnen grotendeel buiten jezelf. Maar je hebt ook persoonlijke energiebronnen. Dit zijn eigenschappen vanuit jezelf zoals optimisme, zelfvertrouwen en stressbestendigheid. Dit zijn energiebronnen die bijdrage aan een bevlogenheid vanuit een intrinsieke motivatie, vanuit je eigen wil.

Niet per se een hoge werkdruk, maar een gebrek aan bevlogenheid is de grote boosdoener.  (Wilmar Schaufeli)

Vanuit deze kennis kun je dan de volgende basisbehoefte benoemen voor bevlogen werknemers: 

  • Autonomie: Word je gehoord en heb je inspraak in beslissingen. Heb je inspraak bij beslissingen die je aangaan 
  • Binding: Komen normen en waarden van jou als medewerker en de organisatie overeen (80-20 regel)
  • Competentie: Zit je als werknemer op de juiste plek zit. Worden je talenten gezien en zijn er mogelijkheden om ze te blijven ontwikkelen (zie ook mijn blog over talentmanagement)

Als werkgever kun je bij de pijlers autonomie en competentie enorm veel bijdrage aan bevlogenheid van je medewerkers. Door naar je medewerkers te luisteren voelen ze zich niet alleen gehoord maar krijg je misschien ook nog ideeën waar jezelf nog niet aan zou hebben gedacht. 

En wat kan je als werknemer doen aan je eigen bevlogenheid? Praat over wat je stress geeft, kom voor jezelf op, vergroot je weerbaarheid, ontdek je waarden en streef ze na, help en waardeer je collega, ontwikkel een positieve kijk op je werk, laat los, deel en vier succes momenten met anderen. 

Maar ook als leidinggevendekun je ervoor zorgen door als voorbeeldfunctie zelf te werken aan je eigen bevlogenheid. Goed voorbeeld doet volgen. En ga ook het gesprek met je medewerkers aan. Geef ze vertrouwen en autonomie, geef ze realiseerbare doelen, geef ze duidelijkheid en geef ze antwoord op het waarom ze dingen doen. Goed leiderschap want een goed voorbeeld doet goed volgen. 

En wat levert het dan op?

Als je al ziet dat maar 16% van de medewerkers zich een paar keer per week of dagelijks bevlogen is, dan is er dus nog voldoende ruimte voor groei. En als je dan investeert in je medewerkers dan levert het volgens een onderzoek van Gallupeen organisatie met bevlogen medewerkers op: 10% hogere klantloyaliteit, 20% meer verkopen, 17% meer productie, 21% meer winstgevender, 41% minder verzuim en 40% minder fouten te hebben.

Wil je zelf werken aan je eigen bevlogenheid, of wil je als organisatie weten hoe bevlogen je werknemers zijn en wat je eraan kan doen? Ik denk graag met je mee. Klik hier om contact met me op te nemen. 

2 Comments for “Wat is bevlogenheid nu precies?”

John

says:

Wat zijn de nadelen van bevlogenheid? Kunnen bevlogen mensen bijvoorbeeld wel goed luisteren? Walsen ze, met hun bevlogenheid, niet over je heen?

Hanneke

says:

Hi John, volgens mij gaat het hier om bewustwording wat is bevlogenheid en hoe houdt ik mijzelf energiek. Het niet goed kunnen luisteren is volgens mij niet echt bevlogen 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *