Hoe ga jij om met de stress in deze hectische periode?

Uit onderzoek blijkt dat 40% van de thuiswerkers momenteel meer stress ervaart als gevolg van de intelligente lockdown. Met zo’n enorme toename van stress ligt de burn-out om de hoek te kijken om toe te slaan.

Mensen zijn in principe veerkrachtig en kunnen best wat stress aan. Het is daarom niet erg om een tijdje wat meer op je bord te hebben. Misschien moet je tijdelijk een groter beroep doen op jezelf of op je omgeving, maar meestal kom je vanzelf weer in balans. Maar hoe ziet die weging er nu precies uit en wat gebeurt er als de balans gedurende langere tijd doorslaat naar de verkeerde kant? 

Balans is een heel kort moment van evenwicht, waarna het weer doorbuigt naar de ene of de andere kant. Vreemd genoeg willen we dat kortstondige moment van evenwicht zo graag lang vasthouden. Maar kan dat überhaupt wel of levert dát nu juist stress op?! We kunnen het hier beter hebben over een cadans zoals een gezonde hartslag ook niet een strakke lijn is.

“Streef niet naar balans, maar naar een gezond, natuurlijk ritme. Ga voor cadans!” Klaas Koster in zijn boek Vitalogie


Voor een cadans gebruiken we vaak als metafoor een weegschaal met aan de ene kant draagkracht en aan de andere kant draaglast. De kant van de draaglast wordt hierbij bepaald door belastende (werk)factoren, werkomstandigheden en werkinhoud maar kan ook aangevuld worden door belastende privé-factoren/ problemen waardoor je belemmering ervaart. 

Aan de andere kant van de weegschaal staat draagkracht. Je draagkracht wordt onder andere bepaald door je talenten, competenties, je persoonlijke flexibiliteit, gezondheid en je privé situatie.  Je hebt zelf invloed op je eigen draagkracht en kun je daarmee je veerkracht vergroten voor tijden dat de draaglast groter is. 

Hoe herken je stress klachten bij je zelf

Gelukkig kom je niet meteen in een burn-out terecht als je op tijd de kenmerken van te veel stress herkent. Vaak fluistert je lichaam al langere tijd maar horen wij het niet en reageren we pas als je lichaam gaat schreeuwen en je al over je grens heen bent. En luister ook naar de naasten om je heen. Die zien vaak sneller je stress uitingen dan jij zelf kunt of wilt zien. 

Iedereen reageert anders op stress en geeft daar andere uitingen aan. 

De meest voorkomende uitingen die men ervaart bij langdurige stress zijn:

  • Trillende handen
  • Spanningshoofdpijn
  • Slapeloosheid
  • Onregelmatige hartslag
  • Kortademigheid
  • Slechte concentratie
  • Stemmingswisselingen
  • Druk en snel praten
  • Overmatig zweten

Luister dus goed naar je lichaam en negeer signalen niet. 

Hoe kun je zelf aan je veerkracht werken?

Werken aan je veerkracht is eigenlijk werken aan je vitaliteit. Hoe vitaler je bent hoe veerkrachtiger je bent en dus meer druk aan kan. En werken aan vitaliteit is niet alleen gezond eten en bewegen. Ook op tijd ontspannen, weten wat je talenten zijn en wat je doelen zijn draagt bij aan een goede vitaliteit en dus veerkracht. 

Dus zorg dat je: 

  • Voldoende beweegt (ook tussen het werken door)
  • Gezonde voeding tot je neemt
  • Positief denkt en doet
  • Ruimte inplant voor ontspanning (zie mijn vorige blog voor ademhalingstips)
  • Duidelijk doelen stelt en je hierop focust (zowel kort als langs termijn)
  • Weet wat je talenten zijn en deze ook kan inzetten
  • Op tijd hulp vraagt of inschakelt

Om mee af te sluiten een laatste tip. Sluit je dag af met even stil te staan waar je dankbaar voor bent. Uit onderzoek is gebleken dat 2 minuten per dag hieraan besteden een groot effect heeft op je welzijn. En het helpt je ook nog eens prettiger en sneller in slaap vallen.

Dank voor het lezen van mijn blog en succes met alles wat er nog op je af komt en het behouden van jouw cadans! Mocht je hulp nodig hebben om te werken aan jouw veerkracht? Neem dan contact met me op dan maken we een (telefonische) afspraak. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *